Νοέμβριος 2008

Σελ.74-95

Άνω Βροντού Σερρών

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Η Άνω Βροντού δεν ανήκει στους διάσημους τόπους της Ελλάδας. Δεν είναι προικισμένη από τη φύση με Μετέωρα ή Όλυμπο, δεν έχουν βρεθεί στο έδαφός της μνημεία και υπολείμματα αρχαίων εποχών. Θέατρο πολλών και ποικίλων πολεμικών αναμετρήσεων ο τόπος, κάηκε κατά καιρούς και καταστράφηκε, έχασε, όπως τόσοι άλλοι τόποι στην Ελλάδα, τον παραδοσιακό χαρακτήρα των σπιτιών του. Ο οικισμός είναι απόμακρος στις εσχατιές των βορείων συνόρων και αθέατος ανάμεσα στους ορεινούς όγκους του Λαϊλιά, του Μενοίκιου και του Όρβυλου. Εδώ σταματάει η επίσημη συγκοινωνία και το ασφάλτινο οδικό δίκτυο. Αρχίζουν οι δασικοί δρόμοι και τα μονοπάτια και μετά οι κορυφογραμμές και τα υψίπεδα που χωρίζουν Ελλάδα και Βουλγαρία.
Αυτός ο μοναχικός, ωστόσο, τόπος διατηρεί σε μεγάλο βαθμό μια γοητεία και μια αθωότητα, που δεν έχουν διαβρωθεί από την ανάπτυξη και τα καραβάνια των τουριστών. Ούτε και στο μέλλον κινδυνεύει από τις συνέπειες της εξέλιξης το τόπος. Δεν ανήκει στις περιοχές – φιλέτα, που προσελκύουν το ενδιαφέρον αδηφάγων επενδυτών. Όποια ανάπτυξη κι αν συμβεί στο μέλλον, δεν πρόκειται να ανατρέψει τις ισορροπίες του φυσικού περιβάλλοντος κι ούτε θα ξεπεράσει το μέτρα του ανθρώπου.

Κείμενο: Θεόφιλος Μπασγιουράκης

Φωτογραφίες: Πέτρος Κουρούπης

ΠΛΗΡΕΣ ΑΡΘΡΟ

ΣΤΙΣ ΕΣΧΑΤΙΕΣ ΤΟΥ ΒΟΡΡΑ

Μια δεκαετία σχεδόν είχαμε να βρεθούμε στα υψίπεδα και στον οικισμό της Άνω Βροντούς. Από εκείνη την ορεινή και ολότελα ερημική διάσχιση που είχαμε επιχειρήσει από το Νευροκόπι της Δράμας ως την πόλη των Σερρών. Τότε, για πρώτη φορά, λοξοδρομήσαμε τα πέντε περίπου χιλιόμετρα που μας οδήγησαν στην πλατεία της Άνω Βροντούς. Μια πλατεία βραδινή, ψυχρή και χειμωνιάτικη, έρημη από κόσμο. Κάπνιζαν, ωστόσο, οι καμινάδες σε κάποια σπίτια και στις ταβέρνες της πλατείας. Καθήσαμε σε μία για λίγη ώρα. Μιλήσαμε με τους ντόπιους, κυρίως ηλικιωμένους. Απογοήτευση και πίκρα. Το κυριότερο προϊόν του τόπου, οι πατάτες, αδυνατούσαν να συντηρήσουν με αξιοπρέπεια μια οικογένεια του χωριού. Προσπαθούσα με διάφορες ερωτήσεις να πληροφορηθώ κάποια στοιχεία για την έκταση της καλλιεργούμενης γης, την στρεμματική απόδοση σε μια καλή χρονιά, τον μέσο όρο των εξόδων, την τιμή πώλησης στον έμπορο. Οι αριθμοί δεν μου έβγαιναν. Ήταν σχεδόν αδύνατον να επιβιώσει μια οικογένεια νέων ανθρώπων καλλιεργώντας τα χωράφια. Αν μάλιστα συνέβαινε και καμιά θεομηνία, η κατάσταση ήταν τραγική.
-Γι’ αυτό φεύγουν οι νέοι άνθρωποι κι έχουμε απομείνει μόνο εμείς, είχαν καταλήξει οι ηλικιωμένοι στην ταβέρνα.
Είχαμε φύγει θλιμμένοι απ’ το χωριό. Στα 30 νυχτερινά χιλιόμετρα ως τις Σέρρες, δεν είχαμε συναντήσει ούτε τρία αυτοκίνητα. Η Άνω Βροντού ξεχάστηκε, παρέμεινε αθέατη για χρόνια στην ερημιά της. Ακόμα κι από μας, τους «ταξιδιώτες της Ελλάδας». Να όμως, που έφτασε η στιγμή ν’ αποτινάξει από πάνω της τη λήθη. Φρόντισε γι’ αυτό ένα τηλεφώνημα. Ήταν από τον Γιόσα τον Απόστολο, φίλο καλό από τα παλιά.
-Ως πότε το βλέμμα σας θα κοιτάζει μόνον προς το κέντρο και το νότο; Υπάρχουμε κι εμείς, εδώ στα βόρεια σύνορα της χώρας. Το Σάββατο στις 9 του Αυγούστου, πραγματοποιείται στην Άνω Βροντού η δεύτερη Αστροβραδιά. Δεν ήρθατε στην πρώτη, ελάτε τουλάχιστον στην δεύτερη.
Δεν χρειαζόμασταν παραπανίσια παρακίνηση. Φτάσαμε στις 9 Αυγούστου στη Βροντού, την ξαναείδαμε νύχτα αλλά και μέρα, χαρήκαμε τη ζωντάνια και του θορύβους της πλατείας, παρατηρήσαμε με τηλεσκόπιο το σύμπαν, γνωρίσαμε πολλούς κι ωραίους ανθρώπους, περάσαμε τη νύχτα μας σε υψόμετρο 1050 μέτρων. Και μείναμε με την υπόσχεση, κυρίως στον εαυτό μας, ότι δεν θ’ αργούσαμε να επιστρέψουμε στον τόπο…
Για να διαβάσετε ολόκληρο το Άρθρο απαιτούνται
0 €

Διαθέσιμα:

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

T73 / Περιήγηση / Δράμα /

Παγονέρι Δράμας

Στις εσχατιές της Δράμας, πολύ κοντά στα σύνορα με την Βουλγαρία, μας υποδέχεται το παραδοσιακό Παγονέρι και μας εκπλήσσει με την γραφικότητά του.
T109 / Περιήγηση / Δράμα /

Δράμα, Υδάτινη Πολιτεία

Με τα θεμέλιά της πάνω σε αστείρευτες πηγές, με μεγάλη καπνική παράδοση και με αύρα εκλεκτών κρασιών, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, η Δράμα είναι ένας ξεχωριστός, πολυδιάστατος και πολύ επιθυμητός προορισμός.
T109 / Φυσικό περιβάλλον / ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ /

Τα αγριόγιδα του Ολύμπου

Το πρωί της επομένης και αφού κλειδαμπαρώσαμε το καταφύγιο, ξεκινήσαμε την κάθοδο από τα παλάτια των θεών για τον «πολιτισμό». Δεν είχαμε απομακρυνθεί πολύ και ένα πλήθος αγριόγιδων μας έκλεινε το μονοπάτι. Κοκαλώσαμε στην θέση μας για να μην τα τρομάξουμε. Το κοπάδι αποτελούμενο από πάνω από 65 άτομα ήταν το μεγαλύτερο που έχω δει ως τώρα στον Όλυμπο. Πλησιάσαμε προσεκτικά ...